11 مهر 1399 ساعت 01:22

جلسه چهارم: ۹۵.۷.۲۴

 حفظ حد و اندازه هر چیزى و تجاوز ننمودن از آن را ادب آن چیز گویند. مثلا زبان انسان باید چیزى را كه باعث خوارى و ذلت انسان است نگوید، بنا بر این اگر كسى ناسزا می گوید، چون زبان او حدّ و مرز خود را رعایت نكرده، از ادب زبان خارج شده و عموما او را بی ‏ادب می نامند، اما او بی ‏اخلاق یا بد اخلاق نیست.

متاسفانه در جامعه امروزی عُرف شده است اگر خدای نکرده کسی رفتار زشتی و یا خطایی از او سر بزند، به او لقب انسان بی ادبی می دهند که آدم بدی ست! ولی نمی دانند چنین شخصی که در لحظاتی خطاکار شده، آدم بدی نیست، بلکه آن رفتارش بد است! شاید برای لحظاتی فریب نفس و یا شیطان را خورده باشد و یا اصلا شاید سوءتفاهم و یا غفلتی از او سر زده باشد.  فلذا اگر بخواهیم درحالت کلی به مفهوم حقیقی و اصلی ادب برسیم می توانیم بگوییم، ادب این است که انسان خود را با تمام وجود کوچک تر و پایین تر از دیگران ببیند و رفتار کند. قطعا کسی ک چنین خصوصیتی داشته باشد، دیگر به کسی ظلم نمی کند، تهمت نمی زند، غیبت نمی کند، بلندپروازی نمی کند، تخریب نمی کند و سعی بر ترک نابهنجاری ها و زشتی های فردی و اجتماعی دارد.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

جلسه سوم: ۹۵.۷.۲۲

 این رخداد تاریخی از یک سو عجیب و و از لحاظ ظاهری شاید غیرممکن به نظر می رسد و از سوی دیگر در پرتو ابعاد عظمت و اعجاز سیدالشهداء(سلام الله علیه) رخدادی کاملا طبیعی است. براساس روایات و منابع معتبر، راس مطهر آقا اباعبدالله الحسین(سلام الله علیه) بر روی نیزه آیاتی از سوره مبارک کهف را تلاوت می کرد. درواقع چنین کرامتی، نوعی معجزه تلقی می شود. ولی چرا مردم با مشاهده چنین کرامت و یا معجزه عظیمی پس از شهادت حضرت به ایشان ایمان نیاوردند؟!

علت اینجاست، همانطور که در وضع کنونی جامعه اسلامی ما بسیاری از مردم نمی توانند شاهد کرامات بزرگان دین باشند، در آن زمان نیز فقط عده ای خاص می توانستند چنین کرامت و یا معجزه ای را مشاهده کنند. هرکسی نمی توانست تلاوت قرآن رأس مطهر حضرت سیدالشهداء(سلام الله علیه) را بر روی نیزه مشاهده کند، جز عده ای معدود و خاص که اهل عرفان و حکمت و بصیرت بودند.

 برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

جلسه دوم: ۹۵.۷.۲۱ مصادف با شب عاشورا

بزرگترین سرمایه ی ما فرهنگ عاشورا است که از این فرهنگ، درس ها و عبرت های مهمی می توان گرفت و مبارزه با ظلم، شهادت طلبی، امربه معروف و نهی از منکر، صبر و اقامه نماز از جمله ی آنها محسوب می شود. درواقع همه این پیام ها علی رغم اهمیت آن ها، فرع فرهنگ عاشورا محسوب می شود و درس و عبرت اصلی که ما از عاشورا می گیریم، ولایت پذیری شهدای کربلا است؛ چرا که در همه جنگ ها شهدا برای دفاع از امر خدای متعال شهید شدند، ولی در شب عاشورا که امام(سلام الله علیه) راه بازگشت را بر همه آزاد گذاشتند، شهدا برای دفاع از ولی خدا شهید شدند.

در جوامع امروزی نیز هرگاه انسان به جای ولایت پذیری محض از امام و ولی زمان که همان ولایت مطلقه فقیه می باشد، تحت ولایت طاغوت برود، قطعاً به جنایاتی مانند جنایات فاجعه آمیز عاشورا هم خواهد رسید. لذا حضرت اباعبدالله الحسین(سلام الله علیه) را یهودیان و مسیحیان شهید نکردند، بلکه مسلمانانی که زیر بیرق غیر ولی رفته بودند، شهید کردند.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

جلسه اول: ۹۵.۷.۲۰

خدای سبحان در بسیاری از آیات قرآن کریم به ما می فرماید که انسان همواره فقیر محض بوده، هست و خواهد بود و در مقابل این ذات اقدس اله است که غنی محض بوده، هست و خواهد بود. اینکه انسان خود را نیازمند خدای متعال ببیند، قطعا می تواند به سمت پیشرفت، ترقی و کمال حرکت کند. اگر انسان به این باور و یقین برسد که وجودش از خودش نیست، بلکه از دیگری است، دیگر طغیان و سرکشی نمی کند، حقی را ضایع نمی کند، به نفس خود آسیب نمی رساند و همواره مراقب وجود خود است.

اگر انسان بداند و بفهمد و به این باور برسد که حباب است، نه اُباب؛ دیگر به خود مغرور نمی شود و بلندپروازی نمی کند و خود را برتر نمی بیند. فلذا حباب همان کف روی آب است و اُباب چیزی است که درونش را پر کرده، یعنی آب پر. درواقع انسان همان حباب است و چیزی که درونش را پر کرده خود او نیست، بلکه آن خداست. وقتی انسان به این باور رسید آن چیزی که درونش است، از خودش نیست، آینه ای خدای متعال را مشاهده می کند. خود را در آینه می بیند، ولی یقین دارد، در آینه نیست! فلذا تصور هم نمی کند که در درونش است و چون به باور قلبی رسیده است، رزق را از خود نمی خواهد و تلاش و سعی و کوشش را به خود اسناد نمی دهد و پیروزی و موفقیت هایش را تنها از جانب خدای قادر توانا می بیند.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

Template Design:Dima Group