09 آذر 1399 ساعت 20:24

جلسه شانزدهم: 95.1.10

قرآن کریم سخن خود را با «خواندن»، «علم» و «كتابت» آغاز كرده و پيوسته مسلمانان را به تفكر و تدبر در هر چه آفريده شده، فرا خوانده است. اهميت و عظمت مقام علم؛ در حدي است كه خداوند در قرآن به پيامبرش دستور مي دهد: « قُل هَل يَستوِي الَّذين يَعلمونَ وَ الَّذين لايَعلَمون... ؛ [اي پيامبر!] بگو: آيا كسي كه عالم است با كسي كه نمي داند برابر است».

اینکه قرآن کریم و همینطور ائمه اطهار(علیهم السلام) و بزرگان دین به کسب علم و دانش بیش از پیش تاکید کرده اند، درواقع همان امر به تکلیف است؛ و تکلیف به کسب دانش و معرفت همان آینده نگری است. یعنی آن جوان و نوجوان که در جایگاه دانش آموز و یا طلبه و دانشجو قرار می گیرد، باید بداند که نه تنها آینده خود با علم آموزی متغیر است، بلکه آینده جامعه اسلامی با کسب علم و دانش او متغیر خواهد بود.

فلذا کسی که وارد فضای مدرسه و یا حوزه و دانشگاه می شود می بایست ابتدا با نیت قربه الی الله وارد بشود و سپس در مسیر کسب علم و دانش و فضیلت بکوشد. درحال حاضر اگر جامعه ای بخواهد ساخته بشود، مسیرش مدرسه و حوزه و دانشگاه است و اگر بخواهد مدینه فاضله ای ترسیم بشود، مسیرش همان مدرسه و حوزه و دانشگاه است و درنهایت اگر کسی بخواهد بهشت و جهنمی برایش حاصل بشود، باز هم مسیرش مدرسه و حوزه و دانشگاه است؛ و استمرار بر تحصیل و کسب فضیلت همان جهاد است و خوشا به حال کسانی که در این مسیر خالصانه جهاد می کنند و خود و دیگران را به جایگاه رفیع علم و فضیلت می رسانند که طوبَی لَهُم وَ حُسنُ مَئاب.

 

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

جلسه پانزدهم: ۹۵.۹.۱۴

بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشم ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یا در هم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند. این مسأله از نظر عقلی امر محالی نیست، چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست می‏توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم ها است.

چشم زخم می تواند بر مسیر زندگی انسان تأثیر منفی بگذارد. درواقع چشم زخم لازم نیست فقط از سوی دشمن باشد! گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب مى‏کند و لذا اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده‏اند و حتی ممکن است حسد که یکی از علائم اصلی چشم زخم است، موجب شود از قضا و قدر الهی سبقت گیرد.

لازم به یادآوری است که قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنا نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستورات شرع و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همان گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

جلسه چهاردهم: ۹۵.۸.۲۹ مصادف با شب اربعین حسینی

انسان در طول زندگی روزمره خود همواره سعی بر پیشرفت و رسیدن به هدف دارد. شاید در طول مسیری که برای خود ترسیم کرده است، فراز و نشیب هایی را هم حس کند. ولی باید توجه داشت که ابتدا انسان می بایست سعی کند خود را در بهترین مسیر قرار دهد تا به هدف والا دست یابد. اگر انسان خود را در مسیر اصلی قرار ندهد، جز دردسر، گمراهی و گرفتاری و صرف وقت که بسیار اهمیت دارد، چیزی عائدش نمی شود.

محال است انسان به جز از راه سیدالشهداء(سلام الله علیه) به والاترین مقام که مقام توحید است برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهداء(سلام الله علیه) است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس(سلام الله علیه) می باشد. مسیر اهل بیت(علیهم السلام) مسیر ولایت است، مسیر عدالت است، مسیر حقانیت است، مسیر جهادگری است، مسیر جانبازی است و مسیر ازخودگذشتگی و شهادت است. اگر انسان می خواهد به قرب الهی برسد، مانند حضرت اباعبدالله الحسین(سلام الله علیه) و یاران وفادارش در زندگیش از خود بگذرد، چیزی را از خود نبیند و خود را به دیگران ترجیح ندهد که این فنا شدن مهم ترین و بالاترین اصل عرفان پس از بقا است که مخصوص ذات اقدس اله است.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

 

جلسه سیزدهم: ۹۵.۸.۲۳

هو، ضمیر مفرد غایب است و به معنای (او). این ضمیر در ابتدا برای اشاره به ذات پروردگار استعمال می گردید. اما در مرور زمان با استعمالات قرآنی و حدیثی علاوه بر ضمیر اشاره، کم کم تبدیل به اسمی از اسمای خداوند شد. آن هم نه یک اسم معمولی، بلکه اسمی دارای عظمت و بار بسیار بالای معنوی. در آیات قرآن کریم از کلمه ی هو استفاده های فراوانی شده است. به عنوان نمونه خداوند در سوره ی توحید در ابتدا با کلمه هو خود را معرفی فرموده: (قل هو...)، یا در ذکر بلند توحید این گونه خداوند را به وحدانیت معرفی کرده که: (اَللهُ لَا اِله اِلّا هُو).

متاسفانه دشمنان از بیرون و برخی دوستان جاهل از درون، چنین کلمه ای را در مراسمات مذهبی برخی هیئات عُرف کرده و بعد اسم اهل بیت(علیهم السلام) به خصوص امام علی(سلام الله علیه) با صدای بلند تکرار کرده و جوانان و نوجوانان عزیزمان که اصلا در جریان نیستند و نمی دانند که مفهوم و کاربرد اصلی عبارت "هو" چیست، ناخواسته چنین کلمه ای را با هیجان و حالت تعصب خشونت آمیز و عجیبی تکرار می کنند. شاید عده ای بگویند با این رفتار می خواهیم عظمت اهل بیت(علیهم السلام) را نشان دهیم و نام چنین رفتارهایی را "جنون" می گذارند!

فلذا بهتر است عظمت این بزرگان را با ذکر صلوات، یا خودِ ذکر "یا علی" و امثالهم جلوه دهند، نه با ذکر "هو" که موجب سوءاستفاده و خشنودی دشمن بشود و عده ای تصور کنند که آنان مشرک شده اند و مانند آن!

قطعا در قیامت، اهل بیت(علیهم السلام) چنین جنونی را از ما نخواهند پذیرفت.

برگرفته از سلسله دروس اعتقادی، تربیتی و معرفتی سجاد صیدآبادی

Template Design:Dima Group